• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin


Thursday, August 8, 2013

ارتش مصر با میانجی‌گری بین‌المللی موافقت کرد/چند خبر دیگر از خاورمیانه

Posted by UNITY4IRAN On 12:49 PM No comments

یک روزنامه سعودی با اشاره به میانجی‌گری اخیر اروپایی، آمریکایی و عربی نوشت که نیروهای مسلح مصر به خاطر پایان دادن به بحران این کشور با میانجی‌گری‌های بین‌المللی موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه الیوم عربستان تحت عنوان «شکست میانجی‌گری‌های بین‌المللی، زنگ خطری در مصر» نوشت: شکست میانجی‌گری بین‌المللی در بحران مصر زنگ خطری برای بحرانی شدن اوضاع در این کشور بویژه با توجه به سرسختی جماعت اخوان‌المسلمین است.
این روزنامه نوشت که به نظر می‌رسد اخوان‌المسلمین همانند سابق که از هشدارهای مکرر نیروهای مسلح نسبت به عواقب رفتارهای این جماعت و نحوه حکومت آنها در ماه‌های گذشته، برداشت اشتباه کرد این بار نیز میانجی‌گری‌های بین‌المللی را اشتباه برداشت کرده است.
این روزنامه اشاره کرد که چنین به نظر می‌رسد اخوان‌المسلمین میانجی‌گری‌های بین‌المللی را به غلط، نشانه ضعف نیروهای مسلح و هواداران آنها و حمایت‌های جامعه جهانی از موضع جماعت اخوان‌المسلمین برداشت کرده است در حالی که حقیقت امر چیز دیگری است.
به نوشته این روزنامه، موافقت نیروهای مسلح مصر با میانجی‌گری بین‌المللی و اعطای اجازه به مقامات بین‌المللی برای اجرای گفت‌وگوها با حزب اخوان‌المسلمین از آن جهت بود که ارتش مصر اولا می‌خواست به بحران کنونی با صلح و آرامش و با میانجی‌گری داخلی و بین‌المللی و به روشی که کرامت و خون‌ مصری‌ها حفظ شود، پایان دهد و دوم اینکه اعطای اجازه به میانجی‌گری بین‌المللی بیانگر ثبات و قدرت موضع ارتش مصر و رهبران آن است.
روزنامه الیوم عربستان در پایان تاکید کرد پس از آنکه سیاستمداران حزب اخوان‌المسلمین و تشکیلات جهانی آن شکست خود را به اثبات رساندند اکنون نوبت عقلای این جماعت و شیوخ آن است تا به آنهایی که سرسختی می‌کنند نصیحت کرده و حق را بگویند و به این ترتیب خون مردم و امنیت و ثبات کشور را حفظ نمایند.
زخمی شدن ۵ نفر در درگیری‌های الشرقیه/تاکید ارتش بر مشارکت همه گروه‌های سیاسی 
منابع مصری گزارش دادند که در جریان درگیری با گروهی از اعضای جماعت اخوان‌المسلمین در شهر اولاد صقر در الشرقیه، ۵ نفر زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه الیوم السابع، سرلشگر «رفعت خضر» مدیر مرکز پلیس الشرقیه از «شریف حماده» رئیس این مرکز ابلاغیه‌ای دریافت کرد که در آن به وقوع مشاجره لفظی بین اهالی این شهر با گروهی از اعضای اخوان‌المسلمین به دنبال اتمام نماز عید فطر اشاره شده بود.
بر اساس این گزارش پس از برگزاری نماز عید فطر به ریاست رئیس شورای این شهر و عضو مجلس شورای منحله از حزب آزادی و عدالت، در مسیر بازگشت شعارهایی که هواداران مرسی علیه ارتش سر می‌دادند باعث وقوع مشاجره لفظی بین آنها شد و سپس به درگیری و زخمی شدن 5 نفر از اهالی این شهر منجر شد.
از سوی دیگر سرهنگ «احمد محمد علی» سخنگوی رسمی نیروهای مسلح اعلام کرد که هیچ تصمیمی برای کنار گذاشتن جریان‌های سیاسی وجود ندارد، برادران ما که در میدان رابعه العدویه حضور دارند، مصری‌ هستند و همین حق را دارند و اتفاقی که افتاد یک گشت سیاسی بود که یک گروه خاص آن را از دست داد.
وی تصریح کرد که آینده مصر با بازوهای همه فرزندان ملت مصر صرف نظر از وابستگی‌های دینی و سیاسی آنها ساخته می‌شود.
تصمیم نهایی دولت مصر برای پایان دادن به تحصن‌ها بعد از عید فطر
هیئت وزیران مصر در نشست خود تصمیم گرفت که در سایه شکست تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل بحران این کشور، بعد از عید فطر به تحصن هواداران مرسی در رابعه العدویه و النهضه پایان داده شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از المصری الیوم، هیئت وزیران مصر در نشست دیروز خود تصمیم گرفت که به تحصن‌ها پایان دهد و این تصمیم نیز نهایی است.
برخی منابع مسئول نیز پیش‌بینی کردند که اجرای این تصمیم پس از عید سعید فطر آغاز شود و به دلیل ماه مبارک رمضان و اعیاد مسلمانان اجرای این دستور به تعویق افتاد و همچنین دلیل دیگر به تعویق افتادن اجرای این دستور، اعطای فرصت به تلاش‌های دیپلماتیک فرستادگان بین‌المللی بود.
برخی منابع نیز گفتند که در نشست هیئت وزیران این مسئله بررسی شد که رویارویی با جماعت اخوان‌المسلمین ممکن است طولانی مدت شود زیرا درگیری با یک تشکیلات بین‌المللی است که 85 سال قدمت دارد و یکسال نیز تجربه حکومت دارد.
دفتر ریاست جمهوری مصر دیروز با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه میانجیگری‌های خارجی در متقاعد کردن اخوان‌المسلمین برای حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور به شکست انجامید، اعلام کرد که تلاش‌های دیپلماتیک در تحقق آشتی ملی به نتیجه منجر نشده است.
در این بیانیه آمده است: مرحله تلاش های دیپلماتیک که بیش از 10 روز گذشته آغاز شده بود به پایان رسید و این تلاش‌های خارجی با وجود حمایت کامل دولت موقت از تظاهرات مسالمت آمیز به نتیجه مطلوبی منجر نشده است.
۶ کشته در حمله انتحاری به مراسم تشییع جنازه در پاکستان 
حمله انتحاری به یک مراسم تشیع جنازه در جنوب غرب پاکستان منجر به کشته شدن دست‌کم ۶ تن شد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس؛ مقامات پلیس پاکستان اعلام کردند که یک بمب‌گذار انتحاری با منفجر کردن خود در یک مراسم تشییع جنازه در کویته واقع در جنوب غرب پاکستان منجر به کشته شدن 6 نفر شد.
هنوز از تعداد زخمی‌های این حادثه خبری منتشر نشده است.
کویته یکی از شهرهای پاکستان است که تعداد زیادی از اقلیت شیعه را در خود جای داده است و این در حالی است که همواره اخبار زیادی مبنی بر حمله به شیعیان این منطقه منتشر می‌شود.
اتهام مستقیم دهلی به اسلام‌آباد درباره کشته شدن ۵ سرباز هندی
وزیر دفاع هند ارتش پاکستان را به دست داشتن در کشته شدن ۵ سرباز هندی متهم کرد و احتمال تلافی آن را دور از ذهن ندانست.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از صدای روسیه؛‌دولت هند برای اولین بار به طور مستقیم ارتش پاکستان را به دست داشتن در کشته شدن 5 سرباز هندی متهم کرد و این حادثه را باعث خدشه‌دار شدن روابط میان دو کشور خواند.
این در حالی است که دولت هند احتمال اقدام تلافی‌جویانه را نیز محتمل دانست.
ای‌کی‌آنتونی، وزیر دفاع هند امروز (پنج‌شنبه) با اشاره به مشکلات مرزی ایجاد شده در منطقه کشمیر میان این کشور و پاکستان خطاب به پارلمان هند گفت: "نباید این ذهنیت ایجاد شود که صبر ما همیشگی است و علاوه بر این نباید توانایی نیروهای مسلح ما مورد تردید قرار گیرد."
وی در ادامه افزود: "اکنون مشخص ایت که نیروهای ویژه ارتش پاکستان در این حمله نقش داشته‌اند."
مقامات هند سه‌شنبه اعلام کرده بودند 5 سرباز این کشور در حمله نیروهای پاکستانی در مرز جامو و کشمیر کشته شد‌ه‌اند.
مقامات پاکستان نیز با تکذیب دست داشتن در این حادثه اعلام کردند که هیچ گونه تیراندازی از سوی نیروهای این کشور به سمت نظامیان هندی‌ انجام نگرفته است.
این حمله چند روز پس از آن رخ داد که پاکستان خواهان ادامه مذاکرات با هند درباره این منطقه مورد مناقشه شد. مذاکرات در ماه ژانویه و در پی درگیری مرزی که منجر به مرگ یک سرباز هندی شد، متوقف شده بود.
کرزی: طالبان سلاح خود را کنار بگذارد 
رئیس‌جمهور افغانستان در سخنرانی عید فطر از طالبان خواست تا سلاح‌های خود را کنار گذاشته و به فرایند سیاسی این کشور ملحق شود.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس؛‌ حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان در سخنرانی امروز خود که به مناسبت عید فطر انجام شد ازشبه‌نظامیان طالبان خواست تا سلاح‌های خود را کنار گذاشته و به جای کشتار غیرنظامیان بی‌گناه به فرآیند سیاسی این کشور ملحق شوند.
وی در سخنرانی خود که به مناسبت فرا رسیدن عید فطر و پس از ادای نماز عید صورت گرفت از نظامیان افغان که جان خود را فدای مبارزه با شبه‌نظامیان می‌کنند قدردانی کرد.
کرزی با اشاره به ناآرامی در این کشور گفت که تعداد زیادی از مردم افغان رمضان امسال جان خود را براثر انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای و همچنین خشونت‌های دیگر از دست داده‌اند.
وی در این مراسم اعلام کرد طالبان به جای افتتاح دفتری در قطر باید همانند احزاب سیاسی دیگر  آن را در افغانستان افتتاح می‌کرد.
این در حالی است که طالبان همزمان با خروج نظامیان خارجی از این کشور حملات خود علیه نیروهای افغان را افزایش داده است.
ادامه تظاهرات مردم مراکش علیه عفو کودک آزار اسپانیایی 
هزاران نفر از مردم مراکش در ادامه اعتراضات علیه حکم عفو سلطنتی‌ یک کودک آزار اسپانیایی دیشب در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از فرانس 24؛ هزاران نفر از مردم مراکش در ادامه اعتراضات علیه حکم عفو  یک تبعه اسپانیایی که متهم به کودک آزاری در این کشور بود دیشب در خیابان‌های رباط، پایتخت این کشور تظاهرات کردند.
علی رغم لغو این حکم توسط محمد چهارم، پادشاه مراکش و بازداشت این کودک آزار در اسپانیا، شهروندان رباط در مقابل ساختمان مجلس این کشور تجمع کردند. در شهر کازابلانکا نیز هزاران نفر از مردم اقدام به روشن کردن شمع برای قربانیان کودک آزاری این پرونده شدند. جمعه گذشته تجمع اعتراضی مردم در مقابل مجلس این کشور  از سوی نیروهای امنیتی مراکش به شدت سرکوب شد.
در طی چند ماه اخیر افزایش تعداد کودک آزادی در این کشور خشم شدید مراکشی‌ها را برانگیخته و آنها اکنون خواستار استقلال کامل قوه قضاییه و رسیدگی به این جرم در مراکش هستند.
کودک آزار اسپانیایی در سال 2011 به اتهام تجاوز به یازده کودک چهار تا پانزده ساله بازداشت و به سی سال حبس محکوم شده بود. وی از جمله افرادی بود که به درخواست خوان کارلوس پادشاه اسپانیا توسط ملک محمد چهارم مورد عفو قرار گرفته‌اند. خوان کارلوس ماه گذشته از مغرب دیدار کرده بود.
ژاپن سفیر چین را احضار کرد 
وزارت خارجه ژاپن در اعتراض به حضور طولانی ناوهای چینی در اطراف جزایر مورد مناقشه سنکاکو، سفیر چین در توکیو را احضار کرد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛‌ وزارت خارجه ژاپن در اعتراض به حضور طولانی ناوهای چینی در اطراف جزایر مورد مناقشه سنکاکو، سفیر چین در توکیو را احضار کرد.
روز چهارشنبه(16 مرداد) 4 ناو گارد ساحلی چین وارد آب های سرزمینی جزایر مورد مناقشه سنکاکو(چین این جزایر را دیائو یو می نامد) شده و تا امروز در این منطقه باقی ماندند. به گفته مقامات ژاپنی، سفیر چین یادداشت اعتراض معاون امور آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه ژاپن را رد کرد.
جزایر سنکاکو واقع در دریای چین شرقی در 200 کیلومتری شمال شرقی تایوان و 400 کیلومتری جزیره اوکیناوای ژاپن قرار گرفته است که علاوه بر اهمیت ژئوپولیتیکی، منابع هیدروکربن در زیر بستر دریای آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.
این در حالی است که در طول ماه‌های اخیر، کشتی‌های گشت زنی چین بارها وارد آب‌های این پنج جزیره مورد مناقشه شده‌اند که تایوان نیز ادعای مالکیت آنها را دارد.
این مناقشه ارضی در ماه سپتامبر هنگامی به اوج خود رسید که توکیو سه جزیره از این مجع الجزایر را ملی اعلام کرد.
سفر بازرسان سازمان ملل به پاناما برای بازرسی کشتی کره شمالی 
بازرسان سازمان ملل قصد سفر به پاناما و تحقیقات درباره محموله موشک‌های کوبایی را دارند که در یک کشتی کره شمالی کشف شده است.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از صدای روسیه؛ گروهی از بازرسان سازمان ملل هفته آینده عازم پاناما خواهند شد تا یک کشتی متعلق به کره شمالی را که ماه گذشته به دلیل کشف اجزای موشک‌های کوبا در محموله آن توقیف شده بود تحت بازرسی قرار دهند.
سیلوی لوکاس، نماینده لوکزامبورگ در سازمان ملل این خبر را چهارشنبه اعلام کرد.
وی در این باره گفت: هفته آینده گروهی به منظور ارزیابی تحقیقات عازم پاناما خواهند شد.
بازرسان پس از انجام تحقیقات مربوطه به کمیته گزارش خواهند داد و این کمیته نیز درباره اینکه آیا پیونگ‌یانگ قصد دور زدن تحریم‌های سازمان ملل را داشته یا خیر تصمیم‌گیری خواهند کرد. البته لوکاس درخصوص توضیح بیشتر پیرامون قوانینی که نقض شده است خودداری کرد.
آمریکا و تعدادی از کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند که کشف محموله موشک‌های کوبایی در یک کشتی کره شمالی بیانگر نقض آشکار تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه اتمی این کشور بوده است.
کوبا نیز در واکنش به این خبر اعلام کرد موشک‌های کشف شده در محموله شکر کشتی چونگ چون گانگ محموله‌ای بوده که پس از انجام تعمیرات بر روی آن کره شمالی قصد بازگرداندن آن به کشور خود را داشته است.
مقامات پاناما نیز با این احتمال که کشتی فوق در حال انتقال مواد مخدر است آن را مورد بازرسی قرار دادند.

0 comments:

Post a Comment